UVOD
Razdoblje nakon jenjavanja pandemije bolesti COVID-19 obilježeno je obnovom i reafirmacijom onih prostornih i socioekonomskih obilježja turističkih pojavnosti i dinamika koji su karakterizirali i godine prije globalne zdravstvene krize 2020. – 2022. U stručno-popularnoj i znanstvenoj publicistici javlja se fenomen nazvan revenge tourism (osvetnički turizam) koji podrazumijeva nadolazeći i nekultivirani koncept turizma, a odražava akutne i uporne reakcije turista nakon perioda lockdowna (Mohanty i dr., 2023). Reakcije turista nakon prestanka pandemijskih ograničenja (od 2022.) rezultirale su povratkom masovnih i čestih putovanja velikog broja ljudi na odmor u receptivne turističke zemlje i regije. Takva, dobrim dijelom nekontrolirana obnova turizma, imala je za posljedicu intenziviranje negativnih procesa koja turistička kretanja ostavljaju na okoliš, stanovništvo i gospodarstvo receptivnih, ali i emitivnih te tranzitnih regija. Jednostavnije rečeno, stari problemi i izazovi masovnog turizma ponovno su isplivali na površinu poput gužvi (sl. 1) ili pitanja sigurnosti (sl. 2).
Odgovori na preopterećenost receptivnih regija uzrokovana masovnim turističkim posjetom u posljednjih trideset godina nudili su se kroz različite razvojne okvire, koncepcije, modele i prakse održivog, zelenog, odgovornog i ekoturizma (ekološkog turizma) te aplicirani s više ili manje uspjeha na lokalnim, regionalnim i nacionalnim razinama (Vojnović, 2016). Također, unutar spektra posebnih oblika turizma kao uvjetno održivoj alternativi ekološkoj, sociokulturnoj i ekonomskoj prekomjernosti masovnog turizma, ostaje i dalje krajnje dvojbena realizacija i konkretizacija ultimativno postavljenog cilja održivosti turističke valorizacije u destinacijama (McKercher i Chan, 2005; Weiler i Firth, 2021). Nasuprot tome, ono što spori turizam može razlikovati od navedenih reakcija na prekomjerni razvoj masovnog turizma je inzistiranje na kvaliteti putovanja u odnosu na intenzivan i ubrzan boravak u destinaciji (Wen i dr., 2020). Nadalje, spori turizam primarno ističe ekološku i sociokulturnu osviještenost te jaču povezanost s lokalnom zajednicom i njezinom baštinom uključujući sporiji ritam boravka u destinaciji (Gardner, 2009; Dickinson i Lumsdon, 2010; Fullagar i dr., 2012; Conway i Timms, 2012; Klarin i dr., 2023).
SPORI TURIZAM – POJAM I RAZVOJ
Premda je spori turizam relativno nova vrsta turističkih kretanja o njemu je objavljen značajan broj članaka, knjiga i drugih publikacija. Sintetizirajući najvažnija promišljanja i poruke tih radova, spori turizam se može definirati kao oblik održivoga i ekološki osviještenoga turizma i turističkoga ponašanja koji podrazumijeva sporiju vrstu putovanja do i unutar destinacije, uključujući dulji boravak sa svrhom dubljega i širega promatranja i proučavanja, kao i intenzivniji doživljaj lokalnih prirodnih i antropogenih atrakcija (Vojnović, 2024). U detaljnijim pokušajima definiranja i pojašnjavanja ovoga pojma svojevrstan izazov je predstavljala diferencijacija sporog turizma i sporog putovanja. Međutim, unatoč pojedinačnih razmimoilaženja u znanstvenoj zajednici, ova dva pojma mogu se smatrati gotovo istovjetnim (Lumsdon i McGrath, 2011).
U literaturi se pojam spori turizam prvi put javlja u istraživanju o regeneraciji alpskih destinacija koje je proveo Matos (2004), a prekretnički članak je bio Manifesto for Slow Travel (Gardner, 2009). No, pojavni oblici sporog putovanja i turizma mogu se naći u srednjovjekovnim hodočasničkim putovanjima (Murray i Graham, 1997) te Grand touru (Towner, 1985). Međutim, u ovim putovanjima sporost je određena niskim stupnjem razvoja prometnica i prometnih sredstava, a ne željom tadašnjih putnika za drugačijim načinima kretanja. Suvremeni spori turizam proistekao je iz pokreta Slow food koji je nastao 1989. godine u Italiji, a čijem je osnivanju kao inspiracija prethodio nacionalni revolt povodom otvaranja fast food restorana nedaleko Španjolskih stuba u Rimu. Organizacija Slow food krajem 2023. godine okupljala je ukupno 2092 udruge na svim kontinentima s ukupno milijun aktivista (Nano i dr., 2024). Deset godina kasnije, 1999. osnovana je asocijacija Cittáslow (Spori grad) koja je sredinom 2024. okupljala 301 grad iz 33 države i teritorija, a među njima se, od hrvatskih jedinica lokalne samouprave, nalaze općina Bale u Istri te gradovi Makarska i Samobor (cittaslow.org, 2024).
DIMENZIJE SPOROG TURIZMA
Postoji nekoliko dimenzija ili odrednica sporog turizma koje su međusobno isprepletene i komplementarne. Ponajprije, osnovno obilježje i prepoznatljivost je sporo kretanje i tempo te neužurban ritam istraživanja pojedine turističke regije/destinacije. Druga dimenzija povezana je s elementima same lokacije i aktivnosti koji bi trebali obuhvatiti produbljene odnose i međusobne veze s lokalnom zajednicom. Istaknuta je, također, važnost odabira adekvatnog prometnog sredstva pri čemu se favoriziraju vozila s niskom emisijom ugljika. Nadalje, osobne i intimne dimenzije turizma koje uključuju samorefleksiju, blagostanje, druželjubivost i slična obilježja (Caffyn, 2012) prema nekim znanstvenicima su glavni motivi putovanja u sporom turizmu (Oh i dr., 2016; Rabbiosi, 2021). Konačno, pitanje ekološke svijesti i održivosti povezuje sve spomenute dimenzije te se po tome može poistovjetiti s održivim turizmom (Dickinson i Lumsdon, 2010; Heitmann i dr. 2011).
Sporost kao bitna odrednica sporog turizma obuhvaća ponajprije načine kretanja i to prilikom putovanja do i iz destinacije te kretanje u samoj destinaciji. S obzirom da se u sporom turizmu podrazumijevaju vozila čiji je štetni utjecaj na okoliš minimalan, željeznica predstavlja najbolji izbor za dolazak u destinaciju (sl. 3). Dodatnu vrijednost putničkih vlakova imaju oni koji su posebno prilagođeni rekreativnim biciklistima (sl. 4).
Kao najpogodniji način kretanja u destinaciji sporoga turizma smatraju se pješačenje i vožnja bicikla za što su, osim već postojećih pločnika i biciklističkih prometnica u naseljima, izuzetno važne posebno dizajnirane pješačke i biciklističke staze koje povezuju pojedine punktove s turističkim atrakcijama, ugostiteljskim objektima te smještajnim kapacitetima (Vojnović, 2024; Vojnović i Petrić, 2019). Izuzetnu vrijednost predstavljaju staze kao linearne turističke atrakcije osmišljene i promovirane u područjima sa zaštićenom prirodnom i kulturnom baštinom (sl. 5., 6. i 7.).
PERSPEKTIVE I OGRANIČENJA SPOROG TURIZMA
U krajnje nepredvidivim prostornim odnosima i odrazima koji se prije svega manifestiraju kroz snažno poremećenu geopolitičku stabilnost u svijetu, ekološku i energetsku krizu s posve neizvjesnom i nejasnom slikom globalne ekonomske i sociopolitičke sigurnosti i ravnoteže, masovni turizam kao vrlo fragilan fenomen može značajno stagnirati, a u pojedinim ekstremnim situacijama (širenje ratnih sukoba, pandemije, ekološke katastrofe) posve nestati. U posvemašnoj medijskoj spektakularizaciji i estradizaciji fenomena masovnog turizma koje su naročito naglašene u zemljama poput Hrvatske, s izrazitim sezonskim karakterom i prostornom koncentracijom turističkih kretanja, nameću se pitanja i odgovori o budućnosti i pravcima razvoja turizma na lokalnoj, nacionalnoj i globalnoj razini.
Može li spori turizam, kao specifičan oblik održivog kretanja i boravka u destinaciji dati odgovore na prekomjernu i masovnu turističku valorizaciju? Unutar kontinenata i pojedinih država, prije svega u Europi, Japanu ili Novom Zelandu gdje dominiraju male udaljenosti s dobro razvijenom željezničkom mrežom, jednako kao i mrežom pješačkih i biciklističkih staza u receptivnim turističkim regijama, spori se turizam može nametnuti kao jedna od alternativa masovnom turizmu. No, kao što Conway i Timms (2012) uočavaju, ostaje upitno koliko se spori turizam može aplicirati u drugim razvijenim dijelovima svijeta, poput SAD-a, gdje unatoč visokoj tehnološkoj razini društva i gospodarstva zbog niza objektivnih ograničenja, nema stvarnih uvjeta za jači razvoj ovog oblika turizma. Ovi autori također navode elitistički prizvuk sporog turizma kao i činjenicu da se za spori turizam u prekomorskim destinacijama (Latinska Amerika ili Afrika) mora koristiti brzi, ali upitno ekološki održiv zračni prijevoz. No, unatoč navedenim dilemama i ograničenjima, spori turizam može u izvjesnoj mjeri nadomjestiti neodrživu masovnost i neumjerenost suvremenog turizma.
Caffyn, A., 2012: Advocating and Implementing Slow Tourism, Tourism Recreation Research 37 (1), 77-80, DOI: 10.1080/02508281.2012.11081690.
Cittaslow, 2024: Association
https://www.cittaslow.org/content/association (8. 10. 2024.)
Conway, D., Timms, B. F., 2012: Are slow travel and slow tourism misfits, compadres or different genres? Tourism Recreation Research 37(1), 71-76, doi.org/10. 1080/02508281.2012.11081689.
Dickinson, J. E., Lumsdon, L., 2010: Slow travel and tourism, Earthscan, London.
Fullagar, S., Markwell, K., Wilson, E. (eds.) 2012: Slow tourism: Experiences and mobilities, Channel View Publications, Bristol.
Gardner, N., 2009: A manifesto for slow travel, Hidden Europe Magazine 25, 10-14
Heitmann, S., Robinson, P., Povey, P., 2011: Slow Food, Slow Cities and Slow Tourism, in Research Themes for Tourism (ur. Robinson, P. i dr.), CAB International, Wallingford, 114-127.
Klarin, A., Park, E., Xiao, Q., Kim, S., 2023: Time to transform the way we travel?: A conceptual framework for slow tourism and travel research, Tourism Management Perspectives 46, 1-13.
Lumsdon, L. M., McGrath, P., 2011: Developing a conceptual framework for slow travel: A grounded theory approach, Journal of Sustainable Tourism, 19(3), 265-279,
doi.org/10.1080/09669582.2 010.519438
Matos, R., 2004: Can Slow Tourism Bring New life to Alpine Regions?, u The Tourism and Leisure Industry: Shaping the Future (ur. Weirmair, K. C., Mathies, C.), The Haworth Hospitality Press, New York, 93-104
McKercher, B., Chan, A., 2005: How Special Is Special Interest Tourism? Journal of Travel Research 44 (1), 21-31, DOI: 10.1177/0047287505276588.
Mohanty, S.S., Krishnamurthi, S., Ravinath, D., Veluthakkal, J., 2023: Revenge Tourism: A Response Mechanism of the Traumatic Era, u COVID-19, Tourist Destinations and Prospects for Recovery, (ur. Dube, K. i dr.) Springer, Cham, 177-198, doi.org/10.1007/978-3-031-22257-3_10
Murray, M., Graham, B., 1997: Exploring the dialectics of route-based tourism: the Camino de Santiago, Tourism Management 18 (8), 513-524, doi. org/10.1016/S0261-5177(97)00075-7.
Nano, P., Messa, M., Giannini, E., (ur.) 2024: Annual report 2023, Fondazione Slow Food E.T.S, Bra
Oh, H., Assaf, A. G., Baloglu, S., 2016: Motivations and Goals of Slow Tourism, Journal of Travel Research 55 (2), 205-219, doi.org/10.1177/004728751454622.
Rabbiosi, C., 2021: Performing a walking holiday: Routing, immersing, and co-dwelling, Tourist Studies 21 (3), 367-386, doi.org/10.1177/1468797621998177.
Towner, J., 1985: The grand tour: A key phase in the history of tourism, Annals of Tourism Research 12 (3), 297-333, doi. org/10.1016/0160-7383(85) 90002-7.
Vojnović, N., 2016: Održivi turizam unutrašnje Istre, Sveučilište Jurja Dobrile u Puli, Pula
Vojnović, N., 2024: Pješačke staze Istarske županije u funkciji razvoja sporoga turizma, Hrvatski geografski glasnik 86 (1), 117-140, doi.org/10.21861/HGG.2024.86.01.05
Vojnović, N., Petrić, N., 2019: Cikloturizam u turističkoj ponudi Istarske županije, u Zbornik radova 2. međunarodnog znanstvenog skupa Istarsko gospodarstvo jučer i sutra, (ur. Povolo, C. i dr.), Sveučilište Jurja Dobrile, Državni arhiv, Università Ca’ Foscari, Pula, Pazin, Venezia, 281-294.
Weiler, B. Firth, T. 2021: Special Interest Travel: Reflections, Rejections and Reassertions, u Consumer Tribes in Tourism Contemporary Perspectives on Special-Interest Tourism (ur. Pforr, C. i dr.), Springer, Singapore, 3-10.
Wen, J., Kozak, M., Yang, S., Liu, F., 2020: COVID-19: Potential effects on Chinese citizens’ lifestyle and travel, Tourism Review 76 (1), 74-87, doi. org/10.1108/TR-03-2020-0110.