Donosimo vam primjer provedbe terenske nastave iz geografije za 8. rzared osnovne škole u izvedbi nastavnice Vesne Janko.
Vesna Janko, prof., II. osnovna škola Bjelovar
Razred: VIII.
Naziv terenskog rada: U potrazi za izgubljenim blagom
Mjesto i vrijeme rada: grad Bjelovar, oko tri nastavna sata
Ciljevi terenskog rada
Znanja:
– znati definirati azimut
– orijentirati zemljovid (plan grada)
– upoznavanje s povijesno-kulturnim spomenicima grada
Sposobnosti:
– razvijati sposobnost kretanja na terenu koristeći azimute i preračunavati udaljenost pomoću mjerila, preciznost mjerenja geometrijskim priborom
– razvijati kreativnost i maštu
Odgojne vrijednosti:
– stvarati svijest o potrebi poznavanja načina orijentacije u prostoru
– poticati suradnički rad učenika, cijeniti vlastitu osobnost
– učenje kroz zabavnu i vedru atmosferu
– poštivanje prometnih pravila
Nastavna sredstva i pomagala
plan grada Bjelovara 1 : 10.000
kompas
geometrijski pribor
radni listići
slatkiši, kutijica s ogledalom
Korelacija: matematika, povijest, tehnička kultura (promet)
TIJEK TERENSKOG RADA
Ovaj terenski rad ostvaren je u sklopu dana slobodne nastave u mojoj školi, no moguće je u manjem obimu svesti rad na jedan školski sat. Ovim primjerom želja mi je pokazati kako je moguće izvesti vježbu kretanja po azimutu i u (manjoj) gradskoj sredini.
Za terenski rad sam pripremila listiće sa zadacima.
Motivacija:
Učenicima ispričamo priču o izgubljenom blagu. Blago mogu pronaći ako slijede upute (radni listići). Učenike podijelimo u skupine. Prije kretanja ponovimo znanja o azimutu, orijentaciji zemljovida i kretanju na terenu. Učenici trebaju uočiti da se ulice u Bjelovaru sijeku pod pravim kutom i da se pružaju u smjeru NW – SE, odnosno NE – SW, a orijentir za sjever je gradski silos.
Aktivnosti:
Učenici se kreću prema zadacima (uputama) iz radnih listića. Svaka skupina ima različite zadatke.
Evo nekih zadataka:
1. Od škole (ulaza) skrenite azimut prema 315° i idite 220 m. Došli ste na križanje ulica _______________
2. Skrenite azimut na 45° i idite još 50 m. Došli ste pred zgradu ________________________. U toj zgradi raspitajte se o nastanku i povijesti te institucije.
3. Nastavite po istom azimutu još 50 m. Sada ste na križanju ulica _________________________. Što znate o osobama po kojima su ulice dobile nazive?
ITD.
Na kraju ih upute vode do školskog dvorišta.
Vrednovanje:
Sa svakom skupinom provjerava se točnost zadataka, tek tada imaju pravo na otkrivanje izgubljenog blaga. A što je blago? Svaki sudionik zaviruje u kutijicu s ogledalom (Ja sam najvrednije blago!). Dakako, svatko dobije i slatkiše za naporan rad.